Ik zag twee olifanten...

14 juli 2018 - Moremi, Botswana

Gastheer René maakt ontbijt en heeft zin in een babbel. De reisverhalen over Malawi, Zambia en Zimbabwe doen dromen… Ook de poes is weer van de partij.

We vertrekken later dan dat we gewoon zijn. De asfaltweg richting Moremi National Park gaat al snel over in gravel. Net voor het park ligt de Buffalo Fence, maar we mogen er zonder controle langs. Gelukkig maar, gezien we de komende vier dagen niet kunnen winkelen hebben we geen zin om voedsel in beslag te laten nemen. Net voorbij de fence draaien we af naar South Gate. Vanaf hier is het nog 50 kilometer naar de camping van Third Bridge. De weg loopt door bush veld met vooral Mopane struiken, en hier en daar ligt het zand dik op de paden. Af en toe schakelen we naar lage 4x4 versnelling, maar echt in moeilijkheden komen we nooit.
De onmisbare bruggen over de uitlopers van de riviertjes hebben hier nummers, en zijn niet meer dan een rij balken naast elkaar. We gaan langs first and second bridge, om tenslotte net voor third bridge af te slaan naar de camping. De plekken zijn ook hier zeer ruim, en die van ons is vlakbij de ablutions block. Zo moeten we straks niet ver in het donker door een niet omheinde camping.

Voor we in de omgeving nog gaan game driven, ga ik snel een handwas doen. Plots hoor ik een tak van een boom afbreken, en onmiddellijk besef ik dat er een olifant in de buurt is. Ik kijk om de hoek en Dumbo staat op een vijftal meter van waar ik ben. Ik besluit maar rustig verder te wassen, voorlopig heeft hij me toch niet in het vizier en ik zou hem voorbij moeten om terug te gaan.
Wanneer hij verdwenen is komen de jongens aangelopen. Ook zij hebben net een olifant ontmoet, Van achter de auto keken ze samen met Dirk hoe die dwars door onze campsite wandelde.

Voor de zon onder gaat maken we nog een korte drive, maar de gehoopte roofdieren zien we niet.
Tijdens het eten horen we vlakbij de nijlpaarden in de uitlopers van de Okavango delta. We kennen het geluid van de plastieken nijlpaarden in Planckendael en de echte klinken net zo. Wanneer we even later in de verte leeuwen horen brullen is het voor Louis genoeg geweest, hij gaat naar bed. In ons duizendsterren hotel, zoals we het zelf noemen gaat het licht niet veel later uit…