Hongerige Hyena

15 juli 2018 - Moremi, Botswana

In Moremi NP ligt de Okavango Delta, een watergebied dat gevoed wordt door de regen die in het regenseizoen in Angola valt. Het water stroomt heel traag naar hier, en net tijdens het droge seizoen is in Botswana de delta op z’n grootst. Wij kunnen de delta met de wagen niet in, maar rijden langs de rand naar het Noordoosten, in de hoop de talrijke dieren die aangetrokken worden door het water te spotten.

Vanochtend laten we de terreinwagen even staan en maken een boottocht. De bootsmannen weten ons te vertellen dat België brons haalde op het WK voetbal, alvast een mooie start van onze dag. Het zicht op het water is helemaal anders dan vanuit de auto, kleine krokodillen en een grote hagedis liggen in de zon. Antilopes die we niet kunnen benoemen kijken ons behoedzaam aan vanop de oever. Op de terugweg geeft de stuurman volle gas, het water spat op naast de boot.

We starten onze drive bij Third bridge. Voor de brug ligt een plas water en er is geen andere weg dan er door. Gelukkig komt er net een wagen vanuit de andere richting en kunnen we de diepte van het water goed inschatten. Onze eerste echte watertest gaat goed.
We rijden langs de Paradise Pools waar enkele olifanten staan te drinken. Ze maken ruzie met elkaar, dus we blijven wijselijk op afstand.
Ook al geeft de GPS hier en daar picknick plaatsen aan, in de praktijk is er niets dat op een stopplaats lijkt. We stoppen dan maar aan een pool voor een snelle lunch. Louis gaat uit voorzorg op het dak van de auto eten, zo kan hij de omgeving goed in de gaten houden en zit hij relatief safe.

Op weg naar de Dombo Hippo Pools kunnen we kiezen tussen twee routes… de eerste is versperd door een boom op de weg, en de tweede staat volledig onder water. Dat durven we niet aan, dus we rijden terug en kiezen voor de omweg. In de plas liggen tientallen nijlpaarden kunnen we zien vanop de uitkijktoren.

We slapen op de Khwai campground schitterend gelegen aan de oever van de Khwai rivier (hadden we die al niet ergens anders gezien?). De dame die ons registreert raadt ons aan om zodra de zon ondergaat vuur te maken, gezien er hyena’s en leeuwen rondlopen. Alleen is er geen hout te koop en hebben wij niets bij. Hoewel dat verboden is in alle parken sprokkelen we dood hout en maken een groot vuur. Douchen doen we vanavond met koud water…

‘Ik zie oogjes’ fluistert Emiel tijdens het eten… Het zijn de groene ogen van een hyena, die tot drie keer toe over onze site wandelt. Hij heeft interesse in de kip die vanavond op de braai ligt. Gelukkig is het geen dapper dier, hij verdwijnt wanneer we hem achterna lopen. Dit is uniek, we blijven vanavond buiten zitten tot we helemaal verkleumd zijn.

1. Roselinde:
    27 juli 2018