Klusjesdag

22 juli 2018 - Khama Rhino Sanctuary, Botswana

Onze twee laatste nachten in Botswana kamperen we in Khama Rhino Sanctuary vlakbij Serowe. In 1989 werd dit wildpark opgericht rondom de Serwe pan, een grasvlakte omringd door bush, met meerdere natuurlijke waterplassen. De perfecte omgeving voor neushoorns. Er werden een aantal neushoorns ingevoerd, en ondertussen is het een kweekcentrum met als doel de populatie witte en zwarte neushoorns overal in Botswana en bij uitbreiding heel Zuidelijk Afrika te vergroten. Naast neushoorns leven er ook andere grazende dieren, en zelfs luipaarden, hyena’s en Afrikaanse wilde katten.
Het park is niet groot en we blijven twee nachten, dus we doen het rustig aan. De jongens spelen zandworstelvoetbal tot het zand letterlijk overal zit, en de combi wind en zon zorgt ervoor dat de laatste was van de vakantie kan gedaan worden. Emiel en Louis doen de afwas en wassen de vensters van de terreinwagen en we gaan langs het zwembad maar dat is toegedekt… enkel wij hebben een klein zotteke bij dat graag in ijskoud water zwemt.

Natuurlijk gaan we ook op game drive. Bij de eerste plas is het een komen en gaan van neushoorns. In groepjes van twee of drie drinken ze in de avondzon. Een kleine neushoorn blijft telkens achter en moet dan rennen op z’n korte pootjes om z’n mama bij te houden. Jammer genoeg staat de zon tegenover ons en is foto’s trekken een hele opgave. De plas trekt ook een enkele giraf, hordes impala’s, een groepje wildebeesten, een oryx en een groep gekke zebra’s aan. Die zitten elkaar achterna in het opspattende water.
Ook de tweede waterhole is een succes, met kuddes hartenbeesten, struisvogels en springbokken. We zien ook gieren en opnieuw drie neushoorns. We hebben geluk, we zagen eerder tijdens de reis fransen die hier geen enkele neushoorn spotten.

Wanneer we na het eten te voet naar de ablutions block trekken om onze tanden te poetsen verschieten we ons een bult wanneer een eland net voor ons het wegje oversteekt. Het witgrijze dier licht op in het maanlicht en verdwijnt, net zo hard geschrokken als wij, in de nacht!