Nxai pan

11 juli 2018 - Nxai Pan, Botswana

In de enige winkel van Gweta kopen we enkele tomaten, water en vers vlees. Vers kan in dit geval letterlijk worden genomen, het gemsbok vlees komt in een grote plastic zak uit de koelkast en onze portie wordt afgewogen.
Bij de ingang van het Nxai Pan National Park maken we kennis met het ‘low volume, high income’ principe. De kampeerplek ligt al van vorig jaar vast, en is betaald, en daar komt nu nog 410 pula entrance fee voor ons vieren en de auto per dag bij.

We zijn in het Noorden van de centrale Kalahari. De pannen waren ooit zoutwatermeren. Nu is het water weg, en is de vlakte bedekt met gras. In de Nxai Pan zijn er hier en daar nog kleinere pannen, en waterholes die enkel water bevatten tijdens het regenseizoen. Tijdens dat seizoen veranderen de wegen dan weer in modderpoelen, en is rijden hier een hele expeditie. Nu, in het droge seizoen, rijden we door dik zand, we verlagen de bandenspanning en gaan het park binnen. Samen met het water verdwijnen de meeste dieren, en wij zijn op zoek naar de achterblijvers. Onverwacht botsen we vrijwel onmiddellijk op een groep zebra’s, en later ook giraffen, oryxen en steenbokjes.

We rijden eerst naar de Baines baobabs aan de rand van de Kudiakam pan. We strekken onze benen op de pan en de jongens voetballen op het witte maanlandschap. Onderweg naar South Camp, waar we straks slapen nemen we een kortere weg. Dat hebben we geweten, het gaat door dik zand en Dirk moet zich volledig concentreren op het pad en op het rijden. De auto schuift regelmatig weg in het zand maar gelukkig kunnen we traag maar zeker verder.
Bij South Camp aangekomen staan er enkele wagens op plaats nummer vier, terwijl dat de onze zou zijn vandaag. De auto van enkele Duitse reizigers heeft een afgebroken schokdemper en de lokale pechverhelping is die aan het vervangen. Ze hebben 24 uur gewacht op de juiste stukken en monteurs, maar nu zijn ze bijna klaar om hun reis verder te zetten.

Halverwege de namiddag rijden we het park opnieuw in voor een game drive. Vlakbij is een permanente waterplas, wanneer we aankomen vertrekken net twee olifanten en enkele giraffen. We besluiten te blijven staan, eerst blijft het op een enkele olifant en een jakhals rustig. Maar wanneer de zon stilaan aan de horizon zakt sjokken van alle kanten olifanten en giraffen richting de waterplas. We blijven uren staan, in een park waar er nu weinig wild zit zoveel olifanten samen zien is even spectaculair dan op een gemakkelijker manier, zoals in Kruger, dieren spotten.
We zijn ook niet de enige toeschouwers. Er zijn een tiental kampeerplekken en iedereen van het kamp staat waarschijnlijk bij de plas. Niet iedereen volgt daarbij het gezond verstand, er wordt uitgestapt en auto’s worden geparkeerd in het midden van de doorgang van de olifanten. Hier en daar worden blikjes bier open getrokken.

We keren terug naar het kamp wanneer de zon achter de horizon is, en zetten de tenten op in het schemerdonker. Wanneer Louis en Emiel helpen zijn we op een kwartiertje klaar. Veel zin om uitgebreid te koken hebben we niet, we houden het bij soep en pasta vanavond, tot groot ongenoegen van Louis. De Fransen op de plek naast ons hebben ook autopech, en komen vragen of wij GSM ontvangst hebben om de garage op te bellen. Dat  hebben we niet, maar we huurden wel een satelliet telefoon. Vreemd genoeg blijkt die niet meer te werken, hopelijk komt dat door de strakke wind vanavond.
In het donker roepen de jakhalzen, het klinkt een beetje akelig, net huilende baby’s. Voor ons is het intussen bedtijd…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Andre &Wina:
    25 juli 2018
    Héél toffe foto!!!!!!!Super gelukkige jongens!!!!!!!!!
  2. Catheline:
    26 juli 2018
    super.. :-) heb eindelijk alles kunnen lezen.. ik ben nu mee.. maar het lijkt wel al een tijdje geleden jullie laatste verhaal.. zeker niet veel wifi... profiteer er nog maar allemaal goed van (en wacht dat de warmte hier voorbij is, je zou daar niet tegen kunnen. :-)) tot heel binnenkort... xxx
  3. Luc:
    27 juli 2018
    Mooimooi. Wij waren ook op ‘safari’ in de Veluwe. Gespot: 2 zwarte everzwijnen, 1 edelhert, 2 damherten en 1 moeflon. De olifanten en luipaarden waren op vakantie. Jullie hebben meer geluk!
  4. Charlotte De Mulder:
    28 juli 2018