Dode olifant

20 juli 2018 - Nata, Botswana

We nemen afscheid van de waterplas waar zonder olifanten de kust veilig is voor enkele giraffen en een kudde impala’s. We rijden nog langs de Spar in Kasane gezien het uitgebreid assortiment vlees en verse groenten en fruit daar.
Vandaag starten we de trip naar het zuiden, die binnen een week in Johannesburg zal eindigen. Langs de weg spotten we hier en daar een giraf. De jongens hebben de logo quizzen op de tablets ontdekt en zijn daar de hele rit zoet mee. Hun spel wordt even onderbroken wanneer we langs de kant van de weg een vrachtwagen met een volledig gedeukte cabine zien staan. Een grote groep mensen staan bij wat enkele uren geleden nog een olifant was… Nu wordt elk stukje vlees van het dode dier gehaald, in het dorp vlakbij is het waarschijnlijk feest vanavond. We houden even halt maar gaan snel verder wanneer enkele andere toeristen ondervinden dat fotograferen niet in dank wordt afgenomen.
Op borden aan de kant van de weg en in onze reisgids wordt gewaarschuwd om vooral ’s nachts voorzichtig te zijn, de grijze olifanten zijn dan nauwelijks te onderscheiden van het asfalt. De gevolgen van een botsing zijn overduidelijk.

We rijden opnieuw langs een vet fence… Ondanks de instructies die we eerder kregen is nu niet enkel rood vlees verboden, maar ook alle rauwe groenten en fruit mogen niet verder naar het Zuiden. Daar gaan onze deze ochtend gekochte appelen, tomaten en komkommers. Wij denken vooral dat de dame die code controle uitvoert nog geen idee had wat er vanavond op het menu zou staan… Argumenteren helpt niet, dus we eten allemaal een appel of twee, samen met de komkommers. Portie vitaminen voor vandaag: Check!

Rond de middag komen we aan bij Elephant Sands. We slapen binnen deze nacht, in één van de huisjes die rond de waterhole staan. De andere gasten zijn een groep hoogbejaarde Amerikanen, ik zie mezelf binnen een jaar of dertig ook wel zo onderweg…
Op de camping staan enkele safaritrucks met groepen overlanders, en daar vinden we eindelijk iemand met dezelfde Nikon batterij oplader als die van ons. Die heeft het begeven, al dat stof eist zijn tol, en het zou een drama zijn om binnen enkele dagen zonder fototoestel te vallen. Gelukkig hebben we dit jaar een extra batterij mee, Dirk moet een voorgevoel gehad hebben… We laden beide batterijen op en zouden zo het einde van de reis met fototoestel moeten halen.

Vooral Louis kijkt telkens uit naar de aanwezigheid van een zwembad, hoewel het water overal erg koud is. De temperaturen zijn overdag ondertussen perfect, maar ’s nachts lijkt het steeds kouder te worden dus het water koelt telkens af. Louis trekt het zich niet aan en waagt zich in het water, al duurt de zwempartij vandaag niet lang.

Rond zonsondergang maken we een korte rit langs de waterplassen op het domein en spotten giraffen en olifanten. Ook wanneer we aanschuiven voor het Afrikaanse buffet troepen de olifanten samen rond de - dit keer onverlichte - waterhole vlakbij…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Luc:
    28 juli 2018
    Herinneringen aan onze trip....
  2. Caroline Blockmans:
    28 juli 2018
    Onwaarschijnlijk leuk om jullie verhalen te lezen!!!
    In een woord FANTASTISCH !!