Bontkwaga's en seekoeien

5 juli 2018 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

Het is afschuwelijk vroeg wanneer de wakker gaat, om 5 uur vertrekt immers de sunset drive die we hebben geboekt. En we zijn niet de enige zotten die in het midden van de nacht opstaan in de hoop nachtdieren te spotten.
Het is nog aardedonker, dus we krijgen elk een stevige lamp waarmee we in de bosjes moeten schijnen. Wie oogjes ziet oplichten moet ‘stop’ roepen zodat iedereen het dier kan bekijken. Al snel zien we enkele springhazen, en niet veel later een honingdas in gezelschap van twee jakhalzen. Het is ijskoud, zelfs thermisch ondergoed, meerdere truien en een jas houdende de snijdende wind niet tegen. De opgaande zon helpt niet veel, en toch slagen de jongens er in om even in te dommelen. En dat terwijl we op hun vraag deze game drive doen. In het ochtendlicht spotten we giraffen, zebra’s, waterbokken te herkennen aan de witte ringen op het achterste, gnoes, impala’s en olifanten. De ranger heeft er zin in en gaat voor een lange toer, vier uur later zijn we terug in Letaba.

Omdat we niet zeker zijn dat er noordelijker in Kruger evenveel wild voorkomt doen we na het ontbijt een lokaal rondje, voor we naar Shingwedzi restcamp, waar we vanavond slapen, rijden. De jongens blijven onvermoeibaar mee zoeken naar wild, en met succes, na de intussen bekende dieren merken ze een groep nijlpaarden op aan de oever van de rivier… Opnieuw een dier dat kan aangekruist worden in de boekjes die we kochten. De zuidafrikaanse versie is regelmatig de aanleiding voor geschater op de achterbank van onze Hilux… Wij moeten dan raden welke dieren bondkwaga’s (zebra’s) of seekoeien (nijlpaarden) zijn.
We stoppen in Mopani camp voor lunch, en dan lijkt ons vermoeden uit te komen, we zien amper nog dieren… Maar net voor Shingwedzi liggen nijlpaarden te zonnen, drinken olifanten uit de rivier terwijl krokodillen op de loer liggen voor een lekker hapje.

De hutjes liggen in dit kamp rond een gigantische binnenplaats. Tijd om de meegebrachte voetbal op te gaan blazen, Emiel is vanavond trainer van dienst en Louis doet wat hem gezegd wordt, tot en met een rondje lopen rond het plein. Wanneer een extra matras wordt gebracht raken we nog maar eens aan de praat over ons nationale voetbalteam. Iedereen kent Hazard en De Bruyne, en met al die supporters in Afrika kan het niet anders dan dat we wereldkampioen worden.
Intussen staat een olifant op enkele meters van ons te eten, aan de andere kant van het hek wel te verstaan, en springen blauwaapjes in de bomen