Lucky Day

4 juli 2018 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Wanneer we rond 7 uur opstaan lijkt het Lower Sabie Camp al leeg gelopen. Vanaf 6 uur mag je het park opnieuw in, ook al gaat de zon pas op rond halfzeven. Eens zelf op weg rijden we even terug naar een plas waarin een aantal nijlpaarden zwemmen. Daarna kiezen we niet voor de geasfalteerde main road, maar voor een aantal parallelle gravel wegen. We zijn er alleen, en botsen op een groep olifanten bij een drinkplas. Twee jakhalzen willen ook graag drinken maar durven niet dichterbij komen. Olifanten zijn de baas weten we nog van de vorige keren…

Het wordt een prachtige safari dag… ‘Stop stop’ roept Emiel ineens. Hij wil niet direct zeggen wat hij heeft gezien maar wil eerst beter kijken. En hij heeft het goed, een eind verder ligt een jonge mannetjes leeuw op een rots te zonnen. Alweer bingo, zo gaat het afchecken van de Big Five dieren snel vooruit. En het wordt nog beter, de leeuw staat op, loopt naar ons toe en steekt op enkele meters van de wagen de weg over.

Even later belanden we in een supergrote groep zebra’s. Hoewel je zou verwachten dat ze hinniken zoals een paard, maken ze een soort indianen geluid. Woewoewoe gaat het rondom ons, en dat vinden we grappig.
Big Five dier nummer vier laat niet lang op zich wachten. Zeker veertig waterbuffels komt richting weg aangelopen. De dieren steken over en veroorzaken zowaar een file.
We laten ze gaan en vertrekken opnieuw tot we enkele wagens stil zien staan aan de kant van de weg. We schuiven aan en Dirk ontdekt in de verte vier leeuwinnen. Sinds zijn oogoperatie ziet hij haarscherp en hebben we een paar ogen meer om dieren te spotten.

Ondertussen wijzen meerdere tegenliggers ons op een luipaard in een boom een vijftal kilometer verderop.. Lang moeten we niet zoeken, er staat een twintigtal wagens stil niet ver van een grote boom. Het luipaard zit op een dikke tak met een gedode impala… Wat een gezicht, de ingewanden en beenderen van de impala hangen over de tak, en het luipaard doet zich met bebloede kop te goed aan zijn prooi. Vandaag is onze geluksdag, net voor de wagen steekt een hyena de weg over, aangetrokken door de geur van de dode impala en vol verwachting op een restje voor hem.
Het wordt nog beter, een tweede luipaard klimt de boom in en jaagt het eerste weg. Veel honger heeft die tweede niet eens, de impala resten worden naar beneden gegooid tot plezier van de hyena, en beide luipaarden verdwijnen in de bush. We kunnen bijna niet geloven wat we zagen… Bovendien kunnen we nu al alle Big Five dieren afchecken, wel hebben ze gezien in amper 24 uur!

Ondertussen moet Louis plassen. Uitstappen is geen optie hier, en er is geen kamp of picknickplaats in de buurt. Dat wordt plassen uit het venster van de wagen, op zo’n momenten hebben jongens een voordeel (al heeft Dirk het niet geprobeerd).

Net voor Letaba camp, onze slaapplaats voor vannacht staan we alweer in de file. Enkele leeuwen wacht een groep waterbuffels op en gaat op jacht. De kill wachten we niet af, om halfzes gaat de gate van Letaba toe en met laatkomers wordt niet gelachen dus we moeten ons haasten op op tijd binnen te zijn.

In Letaba wacht ons opnieuw een hutje, deze keer rustig gelegen en met uitkijk op de lager gelegen rivier. Daar grazen impala’s en olifanten, terwijl wij onze eerste braai in gang zetten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Luc:
    9 juli 2018
    Prachtig. En die foto’s! Zo di het, hebben wij nooit gehad.
  2. Luc:
    9 juli 2018
    Zo dicht, moet het zijn natuurlijk...
  3. Eva:
    Zaaalllligggg!! Morgen goed supporteren he!! Xx
  4. Sofie:
    9 juli 2018
    Waaauw wat een avontuur!!! Leuk om dit te kunnen volgen!! 👍🏻👍🏻👍🏻
  5. Moeke Mieke.:
    10 juli 2018
    Indrukwekkend gewoon! Dit is meeleven.
  6. Caroline Blockmans:
    11 juli 2018
    Wat een avontuur! Moet zo,tof zijn!
    Genieten maar!! 😀