Ethiopian Airlines

30 juni 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vliegen met Ethiopian Airlines blijkt een belevenis… Een aantal passagiers heeft geen zin in op voorhand toegewezen plaatsen, aan het gangpad zitten is leuker dus no way dat ze in het midden gaan zitten. Families worden om één of andere reden helemaal uit elkaar gezet, met huilende alleenzittende kinderen tot gevolg. Ook wij zitten ondanks thuis gekozen zitplaatsen niet bij elkaar, maar dat kunnen we snel zelf verhelpen. De eerste vlucht van Brussel naar Ethiopië maakt een tussenstop in Wenen, en ook daar dezelfde toestanden. Pas wanneer iedereen zit en met flink wat vertraging hangen we in de lucht richting Afrika… Slapen is moeilijk, het licht wordt telkens uit en aan gedaan, passagiers lopen rond en er wordt langs alle kanten gebeden. De dame naast Dirk spuwt meerdere keren op de grond (en gelukkig niet op hem).

De luchthaven in Addis Ababa is klein en erg druk. Het is vroeg in de ochtend en overal liggen en hangen slapende mensen. Aan de security staat een oneindig lange rij, maar wij worden met onze ‘sweet babies’ uit de lijn gehaald en mogen langs de andere kant. Geen file hier en 5 minuten later zitten we aan de gate te wachten op het vliegtuig naar Johannesburg. De jongens geven ondanks het onmenselijke uur en het geduw en getrek om op de bus naar het vliegtuig te geraken geen krimp.

Wanneer we na nog eens vijf uur vliegen landen in Johannesburg kan een deel van de passagiers niet snel genoeg zijn bagage bij elkaar nemen, in het gangpad gaan staan aanschuiven en opnieuw duwen om van het vliegtuig te geraken. Alleen staat dat nog helemaal niet aan de gate, laat staan dat de deur al open gaat. Wij vinden het vooral grappig, en zijn blij dat we op de bestemming zijn aangekomen.

De vertegenwoordiger van Bushlore, waar we de 4WD huren, staat ons al op te wachten. Gezien het zaterdagnamiddag is en het filiaal al gesloten is gebeurt de overdracht van de wagen op de parking van de luchthaven. Geen probleem, we herinneren ons het meeste nog van twee jaren terug. Een half uurtje later zijn we onderweg naar The Rustic Deck, waar we de eerste nacht in een huisje zullen doorbrengen. De tenten laten we voor binnen enkele dagen.

Na een bezoek aan de plaatselijke Spar rest ons een rustige en vooral korte avond. We halen de rust van de voetbalwedstrijd tussen Uruguay en Portugal nog net maar dan eist de reis zijn tol en gaat het licht uit…