Thuis

29 juli 2018 - Eppegem, België

Hier eindigt ons reisverhaal, ondertussen zijn we thuis… We hebben er een fantastische vier weken op zitten, Zuidelijk Afrika zit in ons hart en wat de jongens betreft staan we hier binnenkort terug. In tegenstelling tot de reizen naar Zuid-Afrika en Namibië die afwisselender waren met af en toe een stadsbezoek of een passage aan de zee, deden we nu vier weken zo goed als non-stop safari. Dat blijft boeien, en oog in oog staan met één of ander roofdier is echt kicken.
Botswana is ruiger dan wat we eerder deden, maar is mits wat reiservaring, veel flexibiliteit (lees, een Afrikaanse instelling…) en gezond verstand perfect te bereizen. De niet-omheinde kampeerplekken vormden geen probleem, al hebben we niet oog in oog gestaan met een leeuw of een luipaard (tegenover een hyena en olifant staan of het zien van leeuwentracks op onze kampeerplek vonden we al spannend genoeg).
We zaten over de hele reis zo’n 5500km in de wagen, te vergelijken met de afstand die we tijdens de reizen van de afgelopen jaren aflegden. Het kamperen met af en toe een nacht binnen slapen beviel opnieuw, wij zouden het niet meer op een andere manier aanpakken.

De hoogtepunten? Voor Louis de dag waarop we zowel leeuwen als luipaarden zagen in Kruger, Emiel kiest voor de dag waarop we de Vic Falls bezochten, met helikoptervlucht, en waarop we ook de leeuwen spotten onderweg. Dirk durft tot grote verontwaardiging van de jongens de dag waarop we panne kregen en uren gesleept werden naar Kasane bovenaan zetten, en ik ga voor ons verblijf op het verlaten Kubu Island in de Sua Pan. En de kleur van de lucht zoals ik dat enkel al in Afrika zag.

De meest gestelde vraag de komende weken is zonder twijfel waar we volgend jaar heen gaan. Zomer 2019 is nog ver weg, maar een beetje dromen doen we al… Emiel denkt aan Australië of Zuid-Amerika en Louis sluit zich aan bij Zuid-Amerika. Indonesië of Sri Lanka staan op mijn verlanglijstje, en Dirk overweegt eens dichterbij huis, bijvoorbeeld Scandinavië. Wordt volgend jaar vervolgd…

1. An:
    29 juli 2018
    Het was weeral geweldig om alles te volgen en lezen en te denken: waarom doen wij dat ook niet? Nu ja, 4 weken weg, vroeger vond ik dat allemaal niets.... Ik geniet op deze manier ook mee. Merci om het met ons te delen!
  2. Ellen:
    Welkom thuis!!
    Ongelooflijk leuke reisverhalen! Ik ga ze missen want ik las ze steeds met veel plezier. Grtjs Ellen
  3. Annelies:
    Haha die Dirk :-)
    Ik ben ook al benieuwd naar volgend jaar, bedankt dat we mee mochten beleven, je enthousiasmeert ons echt voor een reis als die van jullie. Nog een vraagje, reed jij ook of reed enkel Dirk?
  4. Kaat:
    29 juli 2018
    @Annelies: Dirk heeft altijd gereden. Ik heb nog nooit 4x4 gereden en zou dus een onnodig risico zijn geweest om daar de eerste keer te gaan proberen tijdens de zanderige stukken (heel veel in Botswana) en de water crossings (ik mag er niet aan denken dat ik zou gereden hebben toen we de Khwai overstaken).
    We vallen op vakantie nog meer dan thuis in een vaste verdeling van de taken... Dirk doet alles dat met de auto te maken heeft, maakt vuur en kookt/braait/wast af. Daktenten opzetten doet Dirk samen met Emiel, afbreken Dirk en ik.
    En ik doe alles gerelateerd aan de route zelf, overnachtingen, activiteiten (ik doe ook alle voorbereidingen), de blog, de was en de tenten ‘inrichten’ eens ze staan...
  5. Andre &Wina:
    29 juli 2018
    Het was weer héél boeiend om jullie reis te kunnen volgen met alle belevenissen erop en eraan. Gelukkig ongedeerd thuis en iedereen tevreden!!!!!!!!!!!!!
  6. Luc:
    29 juli 2018
    Misschien de Ardennen volgend jaar?
  7. Caroline Blockmans:
    Liefste Kaat, Dirk en de boys
    Schitterend gewoon, zonder woorden..
    Zo blij dat ik al die verhalen mag lezen!! Inderdaad in een bloedheet 😉 België!!
    Welkom thuis.....!!
  8. De Bie Julia:
    29 juli 2018
    Ik vond het heel fijn om jullie verhalen te lezen en het doet ons ook veel herinneringen aan onze vorige reisen bedankt.
    Veel groetjes Julia en Jef